Kundvagnen är tom
Boktips för dig som är soloföretagare



"Skit i jantelagen - Handbok i att gå sin egen väg - vad andra än säger"

Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du samlar poäng hos kunderna


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Jag kan bli riktigt förälskad i företag som är snälla, t ex om personalen gör något extra. Om de ringer och frågar hur det jag köpte fungerar för mig.

De här företagen är sååååååå smarta och duktiga. De vet att jag kommer berätta det för mina kollegor, vänner och alla som orkar höra på. Sverker Olofsson skulle väl säga att de är beräknande och kalla – jag skulle snarare säga att de gör sitt jobb hela vägen – även efter det att kassan sagt Ka-ching.

Idag ska vi prata om vad du kan göra för att samla poäng hos kunderna.


Hur du samlar ihop poäng som gör att andra vill prata om ditt företag

Du får poäng för att bry dig om
Bry dig om genom att visa din kunskap. Det är enkelt. Om du säljer t.ex. datorer, då är du antagligen tillräckligt duktig för att ta fram ett frågeformulär där kunderna kan svara på frågor om vad de ska ha datorn till. På det sättet kan ni komma fram till vilken dator din kund faktiskt behöver. Kunden vill ha den dator som han/hon behöver, inte din dyraste eller den du har högst marginaler på. Om kunden kan känna det här så kommer du att få något som är värt mer än 1000 kronor extra idag - en långsiktig relation och massor av rekommendationer – kanske också en djupare nattsömn..

Du får poäng för tydlighet
Ja, det är sant, konstigt nog. Var tydlig mot kunderna. Gör t ex en kundservicelista som du visar kunden. Säg: "Den här lappen är din viktigaste du får vid det här köpet." Pappret ska innehålla alla dina löften och garantier till kunden. De är tydliga och har inga förbehåll eller "liten text". Sånt gillar vi.

Du får poäng för kontinuitet
Skapa en egen tradition som kunderna lär sig känna igen och inte vill vara utan. När vintern är som mest hopplös och man är som glåmigast kan du ge dina kunder lite sol. Skicka en kruka med frön till någon typisk sommarblomma och uppmuntra dem att hålla ut eller skicka smarriga luncher eller något kul när du vet att de har mycket att stå i.

Du får poäng för det oväntade
Alla gillar att få saker gratis och om du säljer lite dyrare produkter så förväntar sig kunden att du ska slänga in saker i köpet. Det är inga överraskningar. Den som vill ge kunden en överraskning slänger snarare in saker efter köpet. Det är enkelt. Just som kunden är på väg ut genom dörren med sitt paket så säger du:
- Just det, det tänkte jag inte på, men du behöver säkert några trevliga örngott till den nya bredare sängen. Varsågod och ta på hyllan där borta. På det här sättet visar du kunden din lojalitet även efter att du tagit emot kundens pengar. Målet är att kunden ska gå ifrån dig med en historia att berätta för andra och framför allt känna sig nöjd med sitt beslut att handla av dig. Ge inte kunden en chans att komma hem och börja vända på din produkt och fundera på om köpet var rätt. Och det spelar ingen roll vad du säljer, det går alltid att slänga in något efter köpet.

Du får poäng för leenden.
Det är viktigt att poängtera att ett leende inte bara är en muskelrörelse, utan ett uttryck för gillande. Jag tror att leenden kommer av att gilla det man gör. Och hur gör man det? Genom att göra saker som man gillar och om man gör något man inte gillar så måste man försöka göra det på ett sätt som gör att man gillar det. ”Kul på jobbet” är lite luggslitet men ack så sant.

Till sist:
Allt sånt här måste omsättas i praktiken och det finns ett lätt sätt att göra det: Föreställ dig från och med nu att varje kund som kontaktar dig gör det för att han/hon egentligen är journalist och ska skriva en artikel om perfekt kundservice där han/hon tänker räkna upp de företag som har det ;-)

Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett trettiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.








    Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
    Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

    Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

    Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

      Soloföretagaren är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se  |  Sitemap